Преподобные Антоний и Феодосий Печерские

Канон первый преподобных Антония и Феодосия Печерских, глас 4.

Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Яко грубословен и косноязычен, недоумея вам, преподобнии отцы, хваление принести, молюся: дарствуйте молитву о мне, еже датися отсвыше дару воспети память вашу, славна бо есть миру и славно прославися.

От младых ногтей в дар принесосте себе Богови, о преблаженнии отцы, темже, прием ваше благое предприятие, благодатию Духа наставил вы есть на путь правый.

Заповедей спасенных послушавше, жизнь временную преобидесте и, Крест Господень на рамо вземше, мрачный мир непреткновенно преидосте, Небесным желанием водими.

Отечество, родители, други и богатство, аки прелесть, отвергше, горний Иерусалим Бога же Отца, не стыдящагося вас братию нарицати, Христа, един бисер взыскати тесным путем изволисте, Антоние свободоимените и Феодосие богодарованне.

Яко пустыннолюбныя горлицы, гор Печерских достигше, богоноснии отцы, во подземная места вселистеся и, на твердом духовнаго желания основании гнездо свое положше, богопеснивыя породисте птенцы, иночествующих лики.

Троичен: Слава Ти, слава, Троице Пресвятая, тихообразно подающая благодать в сердца верных, да скончаем хваления святых дело и возвеселимся зело, честнии друзи Твои, Господи.

Богородичен: Управи ум мой, Пречистая, во хвалении преподобных Твоих, да не уклонься в неподобная, пленится в работу лукавства, и буду радование чуждему.

Песнь 3

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.

Яко елень, возжаждав духовнаго пития, отче Антоние, от Печерския горы на Афонскую гору, скача, пришед, обрете струи ангеловидных отец жития, и сим поревновав, от потока учения их испив, и утвердися.

Втораго тя Моисея, Антоние, скрижали добродетелей на Печерскую гору принесшаго, слышав, Феодосий, притек, глаголя: вчини мя в сих любовь, утверди мя в них, аки в мирех, уязвен бо есмь любовию сопоследовати христоподражанному житию твоему.

Любовию и желанием ко Богу единоумне сопрягшеся, отцы преподобнии, на колесницу смирения, нищеты, терпения и чистоты вседосте и превысоких достигосте святых селений.

Кто не удивится вашему житию, о преблаженнии отцы? Кто не почудится ревности по Бозе? Яко во плоти суще, Ангелом весьма уподобистеся, ихже и сожителие суще ныне, не забудите и нас, песньми вас ублажающих.

Троичен: Непостижимая благость и действо Твое, во Троице Единый Боже: яко бренных воскриляеши горе и от миродержавныя нощи выспре ко свету возвышаеши, приводиши и устрояеши, Бог бо еси и твориши, елика хощеши.

Богородичен: По величию Твоему, Пречистая, блажат Тя вси роди, и мы с ними блажим песньми, чтуще Тя раболепным поклонением, и величаем.

Седален

Небесное богатство и присносущную славу тщащеся восприяти, нищету и смирение смирившагося Владыки восприясте и миру себе распясте со похотьми и страстьми, тем, блажаще память вашу, преподобнии отцы наши Антоние и Феодосие, молим: молите Христа Бога даровати нам велию милость.

Песнь 4

Ирмос: Седяй в Славе на Престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.

Самовластная ума, отче Антоние, оставль, под иго Владычне преклонился еси, емуже и доблественный Феодосий припрягся: пленистеся в послушание Христово и бысте добрии делателие, единонравны сердцем и духом.

Не устрашиша вас в темных пещерах демонская страхования, доблемудреннии воини, преподобнии отцы, но падеся ратуяй вас под ногами вашими, низвержен оружием теплыя ко Богу молитвы.

Твердое ваше и жестокое житие видев, Всеблагий Бог от темных мест просвети вас дарованием чудес и славны сотвори миру, ихже недостоин бе мир, в горах и вертепах крыющихся толиких светил.

Яко пресветлая светила постави вас Бог, преподобнии отцы, на свещницы с под спуда, и просветисте жития добродетельми иночествующих лики, иже, собрани, добре пожиша вашим наставлением.

Троичен: Царю царем, Всемогущая Троице, брения немощию обложенным нам, рабом Твоим, даждь благодать ясно пети память преподобных Твоих, в нихже удивил еси вся хотения Своя, Боже.

Богородичен: Всесильная Владычице, нас, немощных, препояши силою на сопротивных, подающи немощней плоти крепость: о Тебе бо и немощнии крепкия враги побеждают и победительная в песнех дароносят.

Песнь 5

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Учением и творением бысте образ иночествующим, отцы треблаженнии, и вашим наставлением мнози успеша в заповеди Господни и сих исполнением ко горнему шествию благий путь улучиша.

Пророческим сподобльшеся даром, достохвальнии отцы, ов бо огнь указательный на место с небеси упасти сотвори, ов же скудную житницу молитвою муки исполни, от тех даров крупицами насытити души наша молимся.

Яко законодавцы, постническим ликом предтекосте: ты, отче Антоние, скрижали деяния и видения предлагая, богоданный же Феодосий жезлом правления море страстей пресек, предхождение тем показуя во обетованную землю.

Упованием будущих благ себе вооруживше и Креста меч в руках имуще, победисте мысленнаго Амалика, и наша враги пособите победити, яко предводителей наших, молим вы, отцы преподобнии.

Троичен: Миродательная Троице, Единочестный Боже, мир огради, православныя люди, предстоящия в честнем храме преподобных Твоих, храм Себе сотворяя сердца приносящих Ти песнь хваления.

Богородичен: Мироположнице и скиние Пресвятая Бога Слова, нам слово даждь и мысль управи, во еже пети Тя, яко Благую Благому Родительницу.

Песнь 6

Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

Вышше естества человеческаго подвигшеся, преподобнии, уподобистеся безплотных чином, темже и почесть сих улучисте; сея богодарованныя вам благодати и нас, чада ваша, не лишите ходатайством своим ко Богу, молимся.

Вам, аки неусыпным стражем, Дева и Богомати ввери дом Свой, егоже пасосте, от волков мысленных стрегуще в нем собранное вами стадо, о преблаженнии.

Всегдашним яже к Богу ума воскрилием и воздеянием рук, преподобнии отцы, ставше, Духу Пресвятому селение себе сотвористе, темже вас, аки дом Божий преукрашен, хвалами украшаем.

Сия еста преудобренная отца, аки Херувими, осеняющии дом Богоматере, и аки премудрии вожди иноческому лику, ихже не удалитеся заступати во всяких нуждах и скорбех.

Троичен: Троице Пресвятая, желательное достояние давшая во скиниях святых богоносным первоначальником нашим, сих ради и нас того сподоби, в жизни сей сохраняющи от языческих нахождений.

Богородичен: Тя, Заступницу мира и Богоматерь, всего живота моего спасение предлагаю, Ты бо, Бога рождши, спасти можеши поющия Тя и в заступление крова Твоего прибегающия.

Кондак, глас 8

Двоицу великих отец и правило иноков светлое, умныя зари, онебесившия Российскую Церковь, кто по достоянию хвалами воспоет? Тии бо Престолу Божию предстоят. Но, яко имущии дерзновение ко Святей Троице, Антоние преблаженне и Феодосие приснопамятне, молитеся о молебная вам приносящих и любовию песньми вас ублажающих.

Икос

В присносущнем Пресвятыя Троицы Божественнем свете да восприимете селение, преподобнии отцы, вся лета жизни сея в тесной пещере пожившии; темже и, преставльшеся от временных, великим чудес дарованием от Господа сподобистеся: болезни исцеляти, бесы от человек прогоняти и без вреда обитель свою сохраняти, заступающе в скорбех; молитеся о молебная к вам приносящих и песньми любовию вас ублажающих.

Песнь 7

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Благую жизнь зде поживше, блаженныя кончины сподобистеся, отцы святии, престависте бо ся от временных к вечным честною смертию, яже бывает честна преподобных Твоих, Господи Боже отец наших.

Равными труды ниву душ ваших возделавше, преподобнии, равная семена добродетелей посеясте и по кончине равных воздаяний пожинаете радостотворныя рукояти, поюще: Господи Боже отец наших.

На воде покойне при источнице вод пресладких, на ложах преподобных упокояющеся, преблаженнии отцы, от потока сладостнаго поне каплею вашея благодати чада ваша обдарствите, поющия в день памяти вашея: Боже отец наших.

Троичен: Троическое нераздельне, раздельне же Лицы, обаче Едино чтем Божество, Безначальна Отца, Собезначальна Сына и Преблагословеннаго, от Отца исходящаго Духа.

Богородичен: По Божественному существу Отцу Своему Единосущественный Бог Слово от Девы единоестествен человеком явися, плоть прием из пречестных кровей и благословенную нарек Свою Матерь.

Песнь 8

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть; тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.

Грады и отечества своя, якоже Авраам, остависте, вышняго града со Авраамом жителие ныне, богоноснни отцы, суще, оттуду посетите нас в день памяти вашея и умолите Христа с вами нам пети во веки.

Иже ваше торжество празднующим днесь, о святии угодницы, молитеся избавится всякаго вражия навета, от варварских нахождений, на сопротивных возвышающе рог христиан православных, поющих Господа во веки.

Милостивно о нас простирайте руце свои ко Владыце, святии первоначальницы наши, и неотлучно назирайте стадо ваше, якоже обещастеся, сохраняюще то от волков мысленных, сподобите же с вама пети Господа во веки.

Славити вашу память кто не восхощет, той да не улучит вечныя славы, нам же, славящим, умолите Господа, идеже лицы святых, идеже собор преподобных со Ангелы, песньми превозносити Господа во веки.

Троичен: Яко на превознесенную возшедше гору, приидите, людие, станем во храме преподобных первоначальников Печерских и прославим Троицу Пресвятую, Яже нас собра во днешний день прославити память святых Своих.

Богородичен: Святую гору Божию и селение Вышняго мудрствующе Тя, Дево Чистая, зовем: слава Ти, матерей и девам славо и похвало человеческаго рода.

Песнь 9

Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.

Иже верою приходящим ко храму вашему, святии отцы, утешение подавайте в скорбех, сохраняюще сих различных озлоблений, яко да вас, заступников наших, присно величаем.

Аки десятиструнная гусль и велегласная труба, Печерская вами согражденная Лавра проповедует вашу память, Антоние богомудре и Феодосие достохвальне, созывающи люди на хвалу и почесть, ихже и мы величаем.

Принесенное в дар благодарственное наше пение назрите, преподобнии отцы, и тихосмотрительным оком иже грубогранесловное исправите, приемлюще не яко в дар, но яко во сердец наших к вам рачение, имже вас днесь величаем.

Владычней подобящеся благости, аки две лепте, пение и делание сие от нас приемше, треблаженнии отцы, испросите грехом оставление, в час же конечный предстаните нам, обнадеждующе упованием доити, идеже святии Христа Царя величают.

Елико духовную благодать Пресвятаго Духа во грубый разум, толико воспети дерзнух память вашу, Антоние святе и Феодосие блаженне, сим навершая: дающему молитву молящемуся и пение хотящему Богу Единому слава буди, буди.

Богородичен: Хотением смотрения Своего вся сотворивый, Пречистая, из Тебе воплотивыйся Бог Истинный и Человек Совершенный.

Светилен

Света суще вышняго ближайшии граждане и прекраснаго Иерусалима насельницы святии, нижних, выну ратуемых, посетите и подавайте помощь вашу честную память ныне восхваляющим.