Пророк, Предтеча и Креститель Господень Иоанн

Канон вторый на Рождество славнаго пророка, Предтечи и Крестителя Господня Иоанна, глас 4.

Песнь 1

Ирмос: Наста́вльшему дре́вле Изра́иля, бежа́щаго от рабо́ты фарао́новы, и в пусты́ни пита́вшему, пои́м Изба́вителю, Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.

Молча́ние ста́рчо зако́ннаго писа́ния о́браз но́сит та́ин. И́бо, прише́дши благода́ти, Моисе́й умолча́: подоба́ше бо, прему́дрости сокро́вищу я́вльшуся, всем молча́ти.

В це́ркви кадя́щу свяще́ннику, А́нгел предста́ свы́ше, вопия́: стра́нна рождества́ благове́стие, приидо́х, тебе́ нося́, ста́рче: прии́меши бо от непло́дове рожде́ния плод, Крести́теля Христо́ва.

Что удиви́лся еси́, ста́рче? Что, не ве́руя, стои́ши, глаго́лющему тебе́ сия́? А́нгел бо есть веща́яй, а́ще и о́браз но́сит челове́ч. Бу́ди нем у́бо на вре́мя, да́же до рождества́ Сло́ва гла́са.

И́же молча́ние Заха́риино, молча́ния положи́в о́браз зако́ну напи́санному и тем показа́в ми покая́ния пропове́дника зову́ща, гла́са вопию́щаго подава́ет, непло́дствующей сы́на.

О, пресла́вных веще́й Христо́ва Предте́чи! И́же, пре́жде пеле́н позна́в плени́цы на́ша Разре́шшаго и наро́ды Освя́щша, днесь, от Елисаве́ти роди́вся, разреша́ет отцу́ глас.

Богородичен: Тя, Бо́жие вмести́лище и мы́сленную ле́ствицу, е́юже сни́де Бог и, вообра́жся, на́ше у́бо существо́ на Небеса́ возведе́, вси я́ко спасе́нию Хода́таицу восхваля́ем.

Песнь 3

Ирмос: Утвержда́яй гром и созида́яй дух, утверди́ мене́, Го́споди, да Тя пою́ и́стинно и творю́ во́лю Твою́, я́ко несть свят, я́ко Ты, Бо́же наш.

Елисаве́ть, пре́жде непло́ды су́щи, Христе́, Це́рковь Твою́ прообража́ше, я́же от язы́к, и, ро́ждши пресла́вно, па́ки показу́ет многоча́дну непло́ды я́вльшуюся иногда́.

Пути́ у́бо испра́вль Го́сподни, стезю́ проугото́вав, покая́ния же плоды́ показа́л еси́ челове́ком и жи́зненному научи́л еси́ пути́, проро́че и пропове́дниче Христо́в.

Елисаве́ть, днесь игра́ющи, но́сит тя, Предте́че, на объя́тиях состаре́вшихся и вопие́т, хва́лящися: несть свят, я́коже Ты, Го́споди Бо́же наш.

Богородичен: Пра́отцев разреши́ла еси́ печа́ль, ра́дость нам ро́ждшая, Животода́вца и Изба́вителя, Его́же, Пречи́стая Богоро́дице, приле́жно моли́ спасти́ся ста́ду Твоему́.

Седален, глас 8

Заха́риин глас све́тло разреши́ Словесе́ глас ро́ждься, Предте́ча, и зако́на непло́дие всем показа́, зовы́й: пока́йтеся, су́щии на земли́, се бо прии́де и яви́ся Иису́с, вся хотя́ изб́авити от пе́рвыя кля́твы, просвеща́я Креще́нием. Вои́стину чу́до пресла́вно!

Песнь 4

Ирмос: Услы́шах сла́вное смотре́ние Твое́, Христе́ Бо́же, я́ко роди́лся еси́ от Де́вы, да от ле́сти изба́виши зову́щия: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Покая́ние отве́рзеся твои́м рождество́м, Предте́че и пропове́дниче. Ты бо еди́н пропове́дал еси́, взыва́я: пока́йтеся, Ца́рство Небе́сное прибли́жися.

Де́вство утвержда́ется и целому́дрие торжеству́ет, пусты́ня весели́тся и мир пра́зднует рождество́м твои́м, Предте́че.

Елисаве́ть ра́дуется, и Заха́рия веща́ет па́ки: о́ба у́бо обновля́ются по ста́рости Иоа́нновым а́бие гла́сом и просвеща́ются.

Богородичен: Неопали́мую купину́ Тя законополо́жник зря́ще дре́вле, Дании́л же го́ру святу́ю смотря́ше, еди́на Ма́ти Де́во, Влады́чице.

Песнь 5

Ирмос: Возсия́й ми, Го́споди, свет повеле́ний Твои́х, я́ко к Тебе́ дух мой у́тренюет и пое́т Тя: Ты бо еси́ Бог наш, и к Тебе́ прибега́ю, Царю́ ми́ра.

Звезду́ проугото́вал еси́, Пра́вды Со́лнце, Крести́теля Твоего́ Иоа́нна, от обещ́ания рожде́ннаго днесь и ро́ждшаго разре́шша глас.

Не веща́й, не сопроти́в глаго́ли, ста́рче освяще́нне, Гаврии́л бо глаго́лет ти, пе́рвый во Арха́нгелех, Бо́жия та́инства и е́же к нам Того́ сни́тие сказу́я.

Ста́рче, не неве́руй, Бог бо обещава́ет, я́ко в ста́рости роди́ши сы́на, его́же о рождестве́ мно́зи возра́дуются, той бо прии́дет си́лою Илиино́ю.

Проро́че, пропове́дниче, Предте́че, е́же от непло́ды прозябе́ние, возвести́телю покая́ния, пусты́нное овча́, Све́та свети́льниче, о всех моли́, чту́щих тя ве́рно.

Богородичен: Я́ко дверь непроходи́му, и купину́ неопали́му, и несеко́му го́ру, от нея́же ка́мень усече́ся, И́же из Тебе́ воплоща́емый, воспева́ем, Влады́чице, Ма́ти всех Творца́.

Песнь 6

Ирмос: Бу́ря мя помышле́ний, пости́гши, во глубину́ низвлачи́т мя безме́рных грехо́в, но Ты, Упра́вителю Благи́й, предвари́в, упра́ви, я́ко проро́ка, и спаси́ мя.

Днесь пусты́нный граждани́н Иоа́нн ражда́ется, покая́ния пропове́дник и благодати́ свиде́тель и́стинен, Предте́ча Сло́ва и Све́ту предсия́ющая звезда́.

Днесь секи́ра, искова́вшися, посече́ние предлага́ет душа́м непло́дия, и насажда́ет плоды́ доброде́тельныя, преды́дет тве́рдо в рождестве́ твое́м, Предте́че.

Возра́довася Иорда́н пресла́вно и игра́ет, науча́яся, Иоа́нна слы́ша, от непло́дна рожде́на чре́ва, мо́ре же лику́ет во́дными игра́нии.

Свети́льник, Све́та прише́ствие предте́к, пропове́да А́гнца Бо́жия, Спа́са, свет возсия́вшаго земли́, естества́ же всего́ духо́вне преджре́на.

Богородичен: Бе́здну ми́лости ро́ждшая, страсте́й мои́х бе́здну пучи́ною щедро́т Твои́х потопи́вши, ту́чу от души́ пода́ждь ми слез, Богороди́тельнице Всенепоро́чная.

Кондак, глас 3

Пре́жде непло́ды днесь Христо́ва Предте́чу ражда́ет, и той есть исполне́ние вся́каго проро́чества: Его́же бо проро́цы пропове́даша, на Сего́ во Иорда́не ру́ку положи́в, яви́ся Бо́жия Сло́ва проро́к, пропове́дник, вку́пе и Предте́ча.

Икос

Восхва́лим ны́не Госпо́дня Предте́чу, его́же свяще́ннику Елисаве́ть роди́ из ложе́сн непло́дных, но не без се́мене: Христо́с бо еди́н вмести́лище про́йде непроходи́мо без се́мене. Иоа́нна непло́ды роди́, без му́жа же сего́ не роди́, Иису́са же, осене́нием Отца́ и Ду́ха Бо́жия, Де́ва роди́ Чи́стая. Но Безсе́менному яви́ся от непло́дныя проро́к и пропове́дник, вку́пе и Предте́ча.

Песнь 7

Ирмос: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Заха́рия, умолча́в на вре́мя, возвести́ молча́ние писа́нием и, па́ки провеща́в, рождество́м твои́м, Предте́че, Ду́ха благода́ть возвеща́ет пресла́вно.

Це́ркви подо́бится непло́ды безча́дная, Елисаве́ть всечестна́я, я́же пе́рвее у́бо су́щи тре́бами и сква́рами очерне́на, ны́не же хва́лящися и добро́тою и рожде́нием.

Предте́чи рождество́м остри́тся днесь секи́ра духо́вная, е́юже вся посека́ются страсте́й взыгра́ния, та́йно же процвета́ют плоды́ покая́ния.

Я́ко ве́тхаго и но́ваго хода́тая тя, Предте́че, и стези́ исправля́юща Христо́вы, очища́ющаго согреше́ний гумно́ духо́вною лопа́тою, почита́ем, Иоа́нне.

И́же пред Со́лнцем те́кшаго, Христо́м Бо́гом на́шим, Иоа́нна сла́внаго, я́ко звезду́, Предте́чу и покая́ния пропове́дника воспое́м вси, от непло́дныя проше́дшаго.

Богородичен: Во чре́во Твое́, Де́во, безсе́менно все́льшася, и ро́ждшася за неизрече́нное и коне́чное смире́ние, и нас ра́ди Обнища́вшаго о всех моли́ти не преста́й, Богоро́дице.

Песнь 8

Ирмос: Вся́ческая, Влады́ко, прему́дростию Твое́ю соста́вил еси́, земли́ же па́ки утверди́л еси́, я́коже ве́си, дно, основа́нием водрузи́вый на вода́х безме́рных. Тем вси вопие́м, воспева́юще: благослови́те, дела́ Госпо́дня, непреста́нно Го́спода.

Позна́л еси́, Предте́че, Ему́же поклони́лся еси́ пре́жде рождества́ и пре́жде пеле́н твои́х, Христа́ Жизнода́вца, и взыгра́ньми показа́л еси́ Сего́, Го́спода Твоего́ наре́к, взаи́м взем ма́терний язы́к к пе́нию Христа́, Бо́га на́шего.

Концы́ днесь вселе́нстии предпра́зднуют, ра́дуются А́нгели и ду́си пра́ведных, живу́щии веселя́тся, уме́ршии же па́ки, Иоа́нну ро́ждшуся, прие́мше им про́поведь всех Спа́са Го́спода.

Подо́бяся днесь Иоа́нну, Иорда́н мо́крыми быстрина́ми игра́ше пресла́вно, слы́ша ражда́ема равноа́нгельнаго житие́м от ста́рицы непло́дны, исправля́ющаго пути́ и стези́ Госпо́дни и мир крести́вшаго.

Начерта́ днесь Заха́рия на дсце и́мя богонарече́нное проро́ка и Предте́чи, молча́ же воззва́: Иоа́нн да нарече́тся рожде́йся мне на ста́рость. Подо́бно есть от обеща́ния ро́ждшемуся стра́нное зва́ние.

Богородичен: Кре́пко утеше́ние и непосты́дну наде́жду, сте́ну необори́му и Боже́ственно предста́тельство лю́дие Твои́ и́мут Тя, и́же Тя сла́вят, Де́во, и, спаса́еми, зову́т приле́жно: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, непреста́нно Го́спода.

Песнь 9

Ирмос: Я́ко сотвори́ Мне вели́чия Си́льный, и свя́то И́мя Его́, и ми́лость Его́ в род и род боя́щимся Его́.

В тебе́ вели́кое се и пресла́вное Бог сотвори́ зна́мение, свяще́нниче: по ста́рости бо сы́на и по умерщвле́нии у́дов ражда́еши Предте́чу.

Да слы́шат непло́ды и да воспою́т Бо́га, се бо Елисаве́ть вопие́т: по ста́рости сы́на и по умерщвле́нии у́дов ражда́ю Предте́чу.

Весели́ся, Заха́рие, и ра́дуйся ны́не о Бо́зе: се бо Елисаве́ть сосцы́ пита́ет по ста́рости сы́на и по умерщвле́нии у́дов ра́ждает Предте́чу.

Сла́ва Да́вшему непло́дней по ста́рости плод, ста́рцу и проро́ку сы́на, гото́вяща Ему́ лю́ди соверше́нны, Боже́ственнаго Предте́чу.

Богородичен: В Тя всели́вся, И́же в не́дрех сый Оте́ческих роди́ся без стра́сти и тли и приведе́ нас за милосе́рдие Отцу́ и Божестве́нному Ду́ху.

Светилен

Предте́чево днесь радостотво́рное ро́ждение се́тование реши́т о́тча безгла́сия и ро́ждшия непло́дство, возвеща́ет же настоя́щую ра́дость и весе́лие. Те́мже и вся тварь све́тло то́е пра́зднует.