Святые страстотерпцы Борис и Глеб

Канон вторый святых мученик Бориса и Глеба, глас 8.

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.

Даждь ми отпуст многих прегрешений моих, Спасе, премудрость мне подай, яко да песньми похвалю Тя, прославльшаго святыя Твоя.

Воспоем песнь, благочестивии, прославленных целомудренным смыслом, Романа славнаго и Давида благочестиваго купно славяще.

Дар благодарства от Бога прияша оба, благородство душевное возлюбивше паче, целомудрием и добродетелию удобряющеся.

Богородичен: Избранную от родов всех достойно похвалим, вернии, Деву, воистину паче слова Бога Слова плотию рождшую.

Песнь 3

Ирмос: Ты еси утверждение притекающих к Тебе, Господи, Ты еси Свет омраченных, и поет Тя дух мой.

Все помышление к Богу, мудрии, имуще, братнею любовию совокупльшеся, благочестно пожисте.

Вещи возненавидесте тленныя и мимотекущия и добродетели явистеся сосуди, славнии, от юности.

Млади убо телом, душами же купно святи, яко благочестиви, тем и искренно Бога возлюбисте.

Богородичен: Едина Ты породила еси несказанно нетленная, тления воистину Потребителя и мир спасла еси.

Кондак, глас 8.

Аще и убиени бысте и во гробех положени, но на Вышнее Царство преидосте, оваго бо копии насунуша, другаго же, яко агнца незлобива, ножем зарезаша, тем и кровь ваша бысть исцеление миру, верою призывающим вас, святии, на помощь.

Икос:

Плотское богатство возненавидевше, славнии, благородство душевное яко Божие паче вожделели есте, Христа бо возлюбисте и всяко веселие мирское оплевасте и стремление страстей обуздасте, сосуди честнии Пресвятаго Духа явистеся, се бо враг, праведнии, завидя вашему целомудрию, мучителя вам убийцу брата воздвиже. Но все злосмешение и убийства разум на онаго же Божиим судом вскоре прииде, оружие секущее. Вы же, убиени, паче живете и, Небесное Царство имуще, чудотворите безпрестани, вас же Христос звезды светоносны показа и Руси вы похвала есте и утверждение, ваши гроби, яко безмезднии врачеве, предлежат стране нашей, к ним бо слепии приходяще верою, просвещаются; хромии, влекущеся, скачуще отходят; недужнии исцеляются и беснующиися бесов свобождаются. Вы князи князем, вы в напастех утешение и в темницах сущим свобождение. Но, о супрузи святии, Романе и Давиде, не престаните молящеся Христу, вечно сохранити Православную веру невредну в отечествии вашем.

Седален, глас 1.

Измлада Христа возлюбивше купно, братия честная, жизнь безстрастную стяжавше, славнии, целомудрие изволисте и пощение от страстей душевных и телесных, поспешение Божиею благодатию приемше, исцеляете вас поющия.

Песнь 4

Ирмос: Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Юношески подвигшеся, Богоблаженнии, возрастом цвета и юностию, о сластех любве плотския попечения не иместе отнюд, Божественныя книги почитающе, тем и просвещшеся заповедьми Божественными, темнаго погубисте князя.

Всемысленно отеческим последуя, яко мудр, стопам, блаженне, сревнителя имел еси добрым, Романе Богомудре, Давида, воистину приснопамятнаго: братия убо вкупе, благочестно совокуплени душами и телом, явистеся.

Законы Божия от души возлюбивше, прозряще жизнь грядущую, смысл простирающе, святии, честь земную и власть возненавидесте и нетленное царство и славу умномудрии изменисте.

Богородичен: Глаголом Твоим последующе, Непорочная, Блаженну Тебе именуем, христианстии вси роди, яко Бога рождшую воистину, а не мечтанием, совершенна обоими, Божества естеством и законом человечества.

Песнь 5

Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго, но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Яко отца благочестива чада, любовию связана и того любяще, благочестия светлостию в России возсиявше, братия же паче возлюбленнии. Сего ради завистными стрелами искушени бысте.

Разгневася братоубийца, яко Каин прежде, Святополк окаянный, явися же законопреступник и к зависти убийство приплете, сластию прельстився властолюбия. Темже отмщения праведнаго не убеже.

От крове своея препруду носяще, преславнии, и Крест за скипетр в десную руку ныне имуще, сцарствовати Христу сподобишася Роман и Давид, воини Христовы непобедимии.

Богородичен: Вышшу Тя всех и святейшу чинов прославляем Небесных, яко дольная с Горними совокупившу, но, о Мати Божия, певцы Твоя посещающи, поганых уставляй шатания.

Песнь 6

Ирмос: Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Нощи и тьмы сынове нарекошася противнии, в нощи тя, к Богу пение приносяща, копии сбодоша, ходатаи твоему венцу, Романе, Божественному бывше.

Яко воистину сын подобник Бога воплощшагося, за убивающия тя тепле молился еси, святе, яко вторый мученик Христов великий Стефан, сего ради и с ним прославился еси.

Юношески храбрствовавше, мужески победиша лютаго ратоборца священный Роман купно с Давидом, делом и словом победители показашася и победный венец от Бога прияша славнии.

Богородичен: Уясняют пророчестии гласи Божию Родительницу, поем же Тя и мы, видяще сбытие честных прорицаний, девства воистину и чистоты вместилище.

Кондак, глас 3.

Возсия днесь преславная память ваша, благороднии страстотерпцы Христовы, Романе и Давиде, созывающи нас к похвалению Христа Бога нашего. Тем, притекающе к раце мощей ваших, исцеления дар приемлем молитвами вашими, святии: вы бо божественнии врачеве есте.

Икос:

Разумное житие совершая, преблаженне, царским венцем от юности украшен, всебогатый Романе, власть велия был еси твоему отечеству, во всей земли Россиистей. Тем, видя твой успех, Христос Бог судом Своим на мучение тя призва, крепость тебе подав с Небесе, да победиши врага мужески с Давидом, братом твоим, пострадавшим с тобою: вы бо Божественнии врачеве есте.

Песнь 7

Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы в Вавилоне иногда верою Троическою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.

Преславно прослави Божественная благодать вас, прехвальнии, яко союз воистину братолюбия и благочестия, и светло научи вопити: благословен Бог отец наших.

О, мужества страстотерпец! О, чистоты крепости! О, разума непреклонна! яко уязвляеми вельми и закалаеми немилостивно явистеся страстоносцы велицыи, Романе и Давиде. Ихже восхвалим, вернии, вопиюще: благословен Бог отец наших.

Пострадати Христа ради изволисте и сего ради возмездие от Бога обретосте, страсти и недуги от земных отгоняти, хвалящих и вопиющих: благословен Бог отец наших.

Богородичен: Капля Боготочная, Яже от Тебе рождшися, мир освятивша, Богородице Дево, каплю милости ми источи, освящающу души и помышления земных.

Песнь 8

Ирмос: Седмерицею пещь халдейский мучитель Богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Не довольны бывше о убийстве окаяннии, но и телеса ваша небрегома повергше, не устыдешася благородия, но благодать Божия храняше я хранением Ангелов, с нимиже ликуете во веки.

Человецы, иже тогда в горах лова ищуще, видеша свет, от твоего телесе сияющ, Богодохновенне Давиде, что видение? — друг другу глаголаху. Видевше же чудо, проповедаша всем, Христа хваляще, тебе сохраньшаго.

Пресвятая ваша память, освящающая мир, наста ныне, прехвальнии страстоносцы, в нюже молим получити ваше заступление, Романе и Давиде, Христа поющим во веки.

Богородичен: Света сосуд, Чистая, бывши, просвети мя, в повелениих Света ходити ми поспеши, Всечистая, от чрева Твоего возсиявшаго и просветивша верных сердца, Егоже превозносим во веки.

Песнь 9

Ирмос: Ужасеся о сем Небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски и чрево Твое бысть пространнейшее Небес. Тем Тя, Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.

Аще и на земли положени бысте яко мертви,— но на Небесех прославляетеся с рабы Божиими. Тем дерзновения от Него сподобльшеся, славнии, нечистаго, верху стояща над гробом вашим, страхом огненным отгнасте, блаженнии.

Здравы творите болящия благочестивыя и хромым течение подаете, и послушествует здрав бывый у вашея раки, о двоице предивная! Тем и нам всем помощницы поспешни бываете свыше, уставляюще болезни и поганых шатания.

Божественная и светозарная воистину верста Романе и Давиде, добропобеднии страстоносцы, на Небеси ныне Троице Вседержавней предстоите, избавления просяще прегрешений лютых верно на земли память вашу торжествующим.

Богородичен: О, чудесе, пребольша ума, чудо велие воистину и преславно! Како вместися во утробу Твою Бог, никакоже вместимый? Егоже за хвалящии Тя благочестивно моли, Дево, от бед избавляти и от беззаконных язык всегда.

Светилен.

Яко воистину пресветлии светильницы, всю вселенную просветисте верою, Богоприятне Романе с Давидом. Тем песньми воспоем возвеличившаго вас Христа Бога нашего.